imaginepr.pl

31 May
Grzegorz Miłkowski

Marketer istotą społecznościową

Marketer istotą społecznościową
Fot.: HVX Silverstar/CC/Flickr
Marketerzy chętnie uczą się social mediów, bo widzą, że im się to opłaca - wynika z raportu "2010 Social Media Marketing Industry Report". Oprócz efektów wizerunkowych, budują w ten sposób relacje biznesowe i zwiększają sprzedaż.
Niestety, mimo że raport autorstwa Michaela Stelznera, redaktora naczelnego serwisu Social Media Examiner, ukazał się już kilka tygodni temu, nie został on zauważony przez większość polskich mediów branżowych, a warto z niego przytoczyć kilka ciekawych liczb.

Marketerzy uczą się społeczności…

Jak wynika z "2010 Social Media Marketing Industry Report", już dziewięciu na dziesięciu marketerów zdecydowało się zanurzyć w świecie mediów społecznościowych. Jednak - co warte podkreślenia – dwie trzecie z nich przyznaje się do stawiania pierwszych kroków na tym polu (22 proc.) lub przygody z social mediami trwającej nie więcej niż kilka miesięcy (43 proc.). 3 proc. stwierdziło, że nie ma żadnego doświadczenia w tym zakresie. Weterani, używający tego typu narzędzi od dobrych kilku lat, stanowią niewiele ponad 30 proc. ankietowanych.

Na tym tle całkiem nieźle wypada czas poświęcany przez marketerów na media społecznościowe. Ponad połowa z nich przeznacza na nie sześć lub więcej godzin w ciągu tygodnia, w tym co trzeci marketer spędza w social mediach ponad 11 godzin, a w przypadku około jednego na dziecięciu czas ten przekracza nawet 20 godzin tygodniowo.

...ale nauka się opłaca

Rodząca się w sercach marketerów chęć poznania społeczności oraz czas, jaki decydują się oni na nie poświęcać, nie wynikają jednak z mody oraz wszechogarniającej „socialmediowej pasji”. Raport podkreśla, że obecność w mediach społecznościowych przynosi im wymierne korzyści. 

Dla 85 proc. marketerów owocem jest lepsza ekspozycja marki. 63 proc. zwraca uwagę na większy ruch oraz rosnącą liczbę odbiorców ich treści. Oprócz tego dla 56 proc. badanych social media są szansą na nowe relacje biznesowe, a dla 54 proc. ważne jest lepsze pozycjonowanie firmy w wyszukiwarkach. Prawie połowa uznała, że taka działalność wpływa też na ten najważniejszy element – sprzedaż.

Blogi pokonały Facebooka

W kontekście powyższych wyników nie dziwi planowane przez marketerów rozszerzenie obecności w społecznościach. Zapytani przez Michaela Stelznera, stwierdzili, że nakłady na tę formę aktywności będą systematycznie przez nich zwiększane – czterech na pięciu ankietowanych zadeklarowało chęć poszerzenia swojej obecności w social mediach, a jedynie co setny odpowiedział, że rozważa zmniejszenie społecznościowej aktywności.

Gdzie więc ulokują swoją energię? Aż 81 proc. marketerów zapowiedziało, że rozszerzy swoje działania w blogosferze, co – w kontekście niektórych komentarzy stwierdzających, że ta forma sieciowej aktywności straciła już swój blask – może być pewnym zaskoczeniem. Tuż za blogami znalazł się marketingowy magnes ostatnich miesięcy - Facebook , na którym 76 proc. badanych planuje intensywniejszą ekspansję. Dalej uplasował się YouTube i treści wideo (73 proc.) oraz Twitter (71 proc.).

Social outsourcing?

W związku z tak optymistycznymi wynikami rodzi się pytanie: jak ukształtuje się krajobraz social mediów w najbliższym czasie? Mówiąc najprościej, marketerzy prawie na pewno staną się jeszcze bardziej społecznościowymi istotami. Jednak być może nie wszyscy.

Raport zarysował, na razie mgliste, ale majaczące gdzieś na horyzoncie zjawisko outsourcingu działań w społecznościach. Póki co, większość ankietowanych odżegnuje się od tego typu rozwiązania. Na pytanie o możliwość outsourcingu 86 proc. badanych odpowiedziało zdecydowane „nie”. Jednak 14 proc. nie wyklucza wprowadzenia tego typu rozwiązania. Jak podkreśla autor raportu, outsourcing w social mediach to wciąż melodia przyszłości, ale nie można jej wykluczyć, gdyż ¼ dużych oraz średnich firm stosuje tę metodę. Nic nie stoi więc na przeszkodzie by została ona wdrożona również na społecznościowym gruncie. Tylko z jakim skutkiem?

Pełna treść raportu "2010 Social Media Marketing Industry Report".
Wczytuje komentarze

Newsletter

Zapisz się

zamknij Wyślij

Kontakt

Grzegorz Miłkowski

tel. +48 609 349 349

g.milkowski@imaginepr.pl
RSS